Killen bakom
kassan.

Butikskedjan Direkten har infört ett nytt kassasystem. Det är Richard Björkman som är den visionära kraften och kravställaren på systemet som ska att leda franchisekedjan in i framtidens handel.

En framtidssäkrad
kassalösning

När Richard var 18 år gammal arbetade han extra på Direktens butik i Strängnäs. När han fyllde tjugo gick ägarna i konkurs och Richard minns sorgen. Det handlade inte bara om att förlora ett bra extrajobb, utan också om att förlora en arbetsplats som han verkligen älskade.

Därför slog han till när han fick möjligheten att köpa butiken. Han drev butiken framgångsrikt i 20 år tillsammans med sin kusin. Som butiksägare hade han idéer om kassasystemet, prisstrategier och utvecklingen av butikskonceptet. Hans intresse uppmärksammades på Direktens huvudkontor. I mars 2022 började han i rollen som kategoriansvarig med uppgiften att säkerställa kedjans framtida lönsamhet.

– Jag sökte en kassalösning som är framtidssäker. Ett flexibelt system som kan integrera tjänster som vi ännu inte känner till men som kan öppna upp för nya intäktsmöjligheter, säger Richard Björkman.

Dagens handel är oberäknelig. Nya smarta tjänster utmanar de etablerade och konsumenterna är snabba på att omfamna det nya. För att möta och helst överträffa kundernas förväntningar behöver en kedja som Direkten ha ett butikssystem som kan anpassa sig och dra nytta av ny teknologi.

– Det vi lanserar nu är version 1.0. Ny teknologi innebär nya arbetssätt och förändring behöver ske stegvis. Samtidigt som vi blickar mot horisonten finns den dagliga verksamheten som våra skickliga handlare behöver hantera. Allt kan inte ske över en natt, säger Richard.

Säkra artikeldata
är fundamentet

År 1997 samlades ett antal handlare och skapade det som idag är Direkten. Idén var att skapa en organisation för fria handlare som agerar tillsammans i en kedja. Idag finns 290 butiker (varav 160 profilerade) från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Samma butiker, men ibland med helt olika förutsättningar.

– Ta ett så enkelt faktum som att värdet på en vara varierar beroende på var och när den säljs. En kedja som sträcker sig över hela landet behöver en prisstrategi som är geografiskt anpassad. För att få en lönsam prisstrategi behöver vi först säkra artikeldata och använda bra analysverktyg. Det har vi nu, säger Richard.

Handeln är en dynamisk marknadsplats och det är inte bara priser som varierar. Det måste finnas flexibilitet i allt. En butik tjänar på self checkout, en annan vinner på digitala prisetiketter och en tredje på integrerad våg. Flexibiliteten gäller även Direktens organisation. Vissa beslut behöver fattas av den lokala butiksägaren medan andra beslut tas bättre centralt. Det är spelreglerna för en kedja. Cash IT har utvecklat en mjukvara och en systemkarta som hjälper Direkten att vara precis så dynamiska som de behöver.

En kassa för den
fria servicehandeln

Franchisekedjor har speciella krav och det har aldrig funnits en kassalösning anpassad för dessa behov – tills nu.

– Jag tror på att utveckla en kassalösning som hela den fria servicehandeln kan dra nytta av. En branschkassa som vi kan vidareutveckla tillsammans, för som jag ser det blir ett kassasystem aldrig riktigt klart, konstaterar Richard Björkman.

Cash IT skapar inte unika lösningar för enskilda kunder. De bygger standardiserade lösningar som fler kan dra nytta av. Idag finns det ett omfattande bibliotek av moduler och tillägg som du kan anpassa efter behov. Det som utvecklas för Direkten är något hela branschen kan dra nytta av. 

Kontakta oss

Hos oss är
allt möjligt.

Detaljhandelen är full av möjligheter och vi älskar att
dela insikter som kan göra ditt företag starkare.

Form - Sales (SE)

Genom att skicka in detta formulär ger du oss tillåtelse att kontakta dig via telefon och e-post samt att ta emot marknadskommunikation. Du kan avsluta prenumerationen när som helst. För mer information om vår integritetspolicy, läs mer under villkor och avtal.